Ellen Andersson om Spring is here: "Det blir storslaget"

Artikel

Hon är bara 28 år men redan prisad jazzkatt. Vi tog pulsen på den stigande stjärnan Ellen Andersson inför återkomsten till Spira och konserten med Peter Asplund, 26 maj.

Ellen Andersson kommer ursprungligen från Linköping. Hon släppte sin hyllade debutplatta I’ll be seeing you 2016 och har sedan dess på kort tid etablerat sig som en av de allra största jazzsångerskorna i Sverige. Bland annat fick Ellen och hennes band Ellen Andersson Quartet utmärkelsen ”Årets Nykomling” på P2:s gala Jazzkatten, 2017.

När hon besökte Spira och Jazzklubben i fjol gav recenten i Jönköpings-Posten Ellen Andersson betyget 5 av 5 och kallade henne ”galet begåvad”.

JÖNKÖPINGS-POSTEN: "Ren magi med Ellen Andersson"(Extern länk)

Tillsammans med Peter Asplund på trumpet och sång, Jönköpings Sinfonietta och dirigenten Mats Hålling, tar sig Ellen Andersson nu an The Great American Songbook, låtskatten med klassiska verk av kompositörer som Gershwin, Rogers och Berlin.

Beskriv din relation till The Great American Songbook – var det kärlek vid första ögonkastet?

– Jag minns inte om det var kärlek vid första ögonkastet, men nu för tiden är det i alla fall kärlek vid de flesta ögonkast. Jag är uppväxt med en familj där skivspelaren gick varm, där bland annat mycket från The Great American Songbook spelades. Nu har jag jobbat med och fokuserat på den här musiken i flera år, och det stora med den tycker jag är att den aldrig blir inaktuell, att den kan varieras och tolkas på oändligt många sätt, säger Ellen Andersson.

Hur är det att arbeta med en så traditionell repertoar? Finns det egentligen något ”att upptäcka”?

– Jag tycker att den här repertoaren visar på att det både hänt otroligt mycket och nästan ingenting i världen sedan 30-talet på samma gång, särskilt när det gäller texterna. Om man bortser från de mest föråldrade texterna tycker jag att det finns mycket tidlöst och teman som är lika nära nu som då. Jag känner att jag upptäcker nytt guld hela tiden.

Vad kan publiken vänta sig den 26 maj?

– Den 26 maj blir det både storslaget och smått med en av de allra bästa trumpetarna jag vet, arrangemang och dirigering av en fantastisk arrangör, en underbar sinfonietta och så är jag med på ett hörn också.