Frejas gästartist: Julen är en känsla bäst delad

Artikel

I Jul hos Fredrik kommer han att sjunga – och spela sig själv. Tommy Blixt, 22, från Jönköping, är årets gästartist i Freja Musikteaters julshow.

Han är en mångsysslare inom musik, med stort intresse för all kultur. Komponerar låtar såväl som uppträder som artist och arbetar som producent. Därutöver hittar du Tommy Blixt på Mackmakeriet.

Vilket är ditt bästa tips för att komma i julstämning?

– Jag tror att julen är en känsla bäst delad. Det är svårt att komma i julstämning ensam. För er som inte har närstående så kan jag rekommendera att söka er till en allmän plats eller söka upp folk som är i samma situation, säger Tommy Blixt.

Varför ville du vara med i Jul hos Fredrik?

– Jag fick förfrågan och då var det ett självklart ja från min sida. Jag älskar att stå på scen och underhålla folk!

Tidigare gästartister hos Freja har varit bland andra The Moniker och Blossom Tainton.

Vad blir din roll i föreställningen?

– Jag ska agera som mig själv och sjunga och spela gitarr. Det blir några covers och någon egen.

Huvudpersonen i showen annars, Fredrik Hardeström i Freja, har tidigare haft svårt för julen. Något som också tas upp i föreställningen.

Vilken är din relation till högtiden?

– Min impopulära åsikt om julen är att den är lite överskattad. Jag firar sällan "julen" så att säga. Jag uppskattar tiden jag spenderar med mina nära och kära istället. Dessutom finns det folk som mår extra dåligt denna tid på året för att de saknar familj och vänner, konstaterar Tommy.

Han tycker att det finns många skäl att vara till exempel givmild - oftare.

– Vi borde kunna ge bort klappar utan att en högtid berättar det för oss!

Jul hos Fredrik har premiär den 6 december och spelas i Kammaren.

• Uppdaterad2018-11-14 08:00
  • Ansvarig