Hallå där…

Artikel

Jonas Valfridsson, aktuell som Composer in residence i Spira.

Hur känns det att återvända till Kulturhuset Spira?

– Som att komma hem, bokstavligen. Jag är uppvuxen i Jönköping och började som besökare när Sinfoniettan spelade i Jönköpings Konserthus. Sinfoniettan var den första orkester som trodde på mig som nyutbildad tonsättare. De tog upp min musik väldigt tidigt. Det känns självklart för mig att få jobba med
dem igen. Jag vet vad de går för.

Berätta om beställningsverket. Vad kommer publiken att få uppleva kommande säsong?

– Jag skriver en sångcykel för Rickard Söderberg och Sinfoniettan i fyra delar med titeln Árit, en fornnordisk stavning av Året. Verket är en intim gestaltning av Rickards syn på årstidernas cirkulära förlopp. Det blir också en hel del av den musik jag skrivit de senaste tio åren. A Fragmented Memory; My Overgrown Little Treehouse är inspirerat av min uppväxt, hur vi byggde en koja vid Skrämmadammen nedanför Elmiafältet. John Bauer-trilogin har också såklart nära anknytning till staden. Min uppväxt har präglat min musik mycket: hälften stad, hälften naturmystik. Att tonsätta det här med naturromantik har känts lite mossigt, men jag har försökt att närma mig det på mitt eget sätt.

Hur har din musik förändrats sedan 2018, när John Bauer Suite 1918 spelades i Spira?

– Jag har rört mig mer mot text och musikdramatik och tänker mer sceniskt kanske, eller mer dramaturgiskt. För tio, femton år sedan var min musik klart mer kompakt och infor mationsrik. Mitt tonspråk är ungefär detsamma, men luftigare numera. Jag har blivit trygg i att annat behöver ta plats och inte fylla ut varje millimeter med krusiduller.

Composer in residence

DÅ HÖR DU JONAS MUSIK

Rickard Söderberg - Light in the Dark