Hon gör Wagners opera till ett drömspel

Artikel

Charlotte Engelkes kommer till Jönköping med de förbjudna frågornas opera – för att publiken ska ha roligt. ”Man behöver inte ens känna till Wagner.”

I Lohengrin Dreams jongleras frågor om tro och hopp i en totalföreställning som inkluderar såväl arior som akrobatik. Recensionerna skvallrar om intensitet: ”Inte en enda död sekund”, "handstående, krabbgång, pardans och yoga".  För idén står den nyskapande regissören och koreografen Charlotte Engelkes, som nu gästar Jönköping med en brokig skara artister.

– Att få alla att vara sina individuella scenpersonligheter och ändå bli en så fantastisk ensemble, jag måste säga att jag är så himla stolt över det. Och över att det blev så roligt. Man måste ju ha humor!

Efter 35 år i branschen har Charlotte Engelkes inga problem med att placeras i det breda, populära facket.

– Jag söker inte att vara provokativ eller ”smal”. Jag tycker om att vara folklig. Barn och vuxna tycker om mina föreställningar. Och Lohengrin Dreams når alla. Man behöver inte ens känna till Wagner.

”Fruktansvärda tankar”

Richard Wagners romantiska opera uruppfördes 1850 och blev hans genombrott. Huvudperson Elsa är falskt anklagad för att ha haft ihjäl sin bror men en riddare hon såg i sin dröm ska komma och hjälpa henne.

– För mig står Elsa för att tro på något så starkt att det materialiseras. Trots att hon hånas för det.

Wagners text baserades på en saga från 900-talet, som han ”plockade godbitarna ur”. Precis som Charlotte i sin tur gör nu.  

– Jag samplar ingredienserna jag älskar. Det här är inte min tolkning, utan min skapelse.

Arvet efter den tyske tonsättaren är, trots allt, intressant, menar hon.

– Du kan nästan inte titta på en Disneyfilm utan referenser till Wagners musik.

Men det är inte okomplicerat att ”gilla Wagner”?

– Nej. Wagner var antisemit och skrev ned många fruktansvärda tankar och det finns inga ursäkter för dem. Men jag menar att inget säger att konstnärer nödvändigtvis är bra människor.

Elsas hjälte dyker upp till slut, dragen av en svan. Men med ett förbehåll: Hon får aldrig fråga var han kommer ifrån. Något hon inte klarar av när omvärlden ifrågasätter henne. För som alltid när någon tror finns det de som tvivlar.

– Hur kan du tro på kärleken? På homeopati? På dina drömmar? Jag tycker att det där är spännande. Både tron och tvivlet bor ju i en själv. Och det är rätt sunt.

Modiga frågor

I Charlottes version går ingen under av att Elsa är frågvis, som hos Wagner. Snarare vill hon inspirera fler att vara nyfikna. Frågan ”Var kommer du ifrån?” brukar öppna upp till fantastiska samtal, menar hon. Liksom de lite mer besvärande: ”Är du bög?”, ”Har du cancer?”, ”Är du flykting?”, ”Är du ensam?”.  Ställda inte för att klassificera utan för att förstå andra.

Var kommer du själv ifrån?

– Jag är uppvuxen i en söderförort, med alkoholistbakgrund i hemmet. Sen kommer jag från många liv. Från något litet universum. Från stjärnstoff och mammas celler. Från vänner som räddade mig från eget missbruk. Nu när jag över 50 kommer jag ifrån kurser jag gjorde när jag var 40! Och idag kommer jag från jobbmöten i Tyskland. 

Ur Lohengrin Dreams

Lohengrin Dreams (föreställningsbild). Foto: Mats Bäcker

 

LÄS MER: "Vi ska bli ett moderskepp för svensk dans"

  • Uppdaterad2020-02-05 10:32
  • Ansvarig