Natalia Goldmann föddes i Stockholm 1987 och började spela cello vid åtta års ålder. Redan som ung medverkade hon vid ett flertal betydande konserter, som soloframträdande vid The World’s Children’s Prize, kammarmusikkonsert i Estland med Arvo Pärt och direktsänt kammarmusikframträdande i TV4 Nyhetsmorgon.
Natalia har studerat på Edsbergs Musikinstitut för Torleif Thedéen, på Norges Musikkhøgskole för Truls Mørk och på CNSMDP (Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris). Hon deltar regelbundet i mästarkurser och har spelat för några av vår tids mest ledande cellister; Frans Helmersson, Gary Hoffman, Ralph Kirshbaum, Erling Blöndal – Bengtsson, Marko Ylönen, Jens Peter Maintz och Hans Jørgen Jensen för att nämna några.
Sedan hennes debut med Elgars Cellokonsert, tillsammans med Kungl. Musikhögskolans Symfoniorkester under ledning av Antonello Manacorda, har Natalia framträtt som solist ett flertal gånger. Hon har tilldelats stipendier från bland andra Andrew Sandrews Stiftelse, Kurt Belfrages Minnesfond och Fredrika Bremers Förbund.
Idag är Natalia aktiv både som orkester- och kammarmusiker. Hon har arbetat med den Norske Opera og Ballett, Bergen Filharmoniske Orkester, Sveriges Radios Symfoniorkester, Kungl. Filharmonikerna och Kungl. Hovkapellet; där hon i de två sistnämnda orkestrarna varit kontraktsanställd ett flertal gånger. Hon har även vikarierat som alternerande stämledare på NorrlandsOperan, i Musica Vitae, Dalasinfoniettan, Västerås Sinfonietta och i Norrköpings Symfoniorkester (kammarorkestern), och som stämledare i Musica Vitae.
Som kammarmusiker deltar hon regelbundet i olika kammarmusikfestivaler och har gästat Båstad Kammarmusikfestival, Lycko Kammarmusikfestival, Late Summer Festival i Danmark och Härnösands Kammarmusikfestival och spelat med musiker som Anna Christensson, Bengt Forsberg, David Huang, Daniel Migdal och Tobias Ringborg.
Just nu spelar Natalia på en cello byggd av Martin Stoss år 1830 i Wien, utlånad av Järnåkerfonden – Stiftelsen Stråkinstrumentfonden.