Övrigt Spelperiod: 28 jan - 28 jan

Speglingar: Varför älskar vi den som gör ont?

Våren 2020 gör Hedda Gabler entré på Spira. Huvudrollen i Ibsens klassiker är en utmanande person. Hon är eldig, otrogen och drar sig inte för att krossa sina fiender. Hon förgör – både sig själv och andra – och är samtidigt fruktansvärt attraktiv. Varför gillar vi henne så?

Att det finns en lockelse i ondskan vet varje spänningsförfattare och dramatiker. Vi attraheras gärna av antagonister och den farlige har ett sug den gode saknar. Men vad är det egentligen med skuggsidan, som gör att vi dras till den? Vad är det som gör att den här typen av karaktär fascinerar så? Finns det någon nytta med destruktiva drag – behöver vi svärtan för att utvecklas?

Hedda Gabler är en av de stora rollerna man kan göra som kvinna inom teatern. I titelrollen på Kulturhuset Spira ser vi Sanna Ingermaa Nilsson.

Välkomna på ett samtal om en meningsfull pjäs och människans mörka sidor. Delta eller bara lyssna om du vill.

FRI ENTRÈ

Medverkande

Frida Moisto, deckarförfattare och sjuksköterska från Jönköping. Aktuell med boken Drakar lyfter i motvind.
Per Johansson, idéhistoriker vid Lunds universitet till 2007. Sedan dess analytiker mm med fokus på omvärldsförändringar. Podcastar tillsammans med Eric Schüldt (Om myter & mysterier) och skriver om livets villkor på Mooria(Extern länk)
Per Graffman (VendettaFöre stormenBeck och Wallander-serierna, Box 21) skådespelare som våren 2020 spelar Frans Löfvenborg i Hedda Gabler på Spira.
Hugo Hansén, regissör, i många år vid Stockholms Stadsteater (Demoner, Natacha Kampusch, Persona mm).
Sanna Ingermaa Nilsson, skådespelare (Melancholia, Maria Stuart, Katitzi) på Smålands Musik & Teater sedan 2012.
Patrik Franke, dramaturg och kvällens moderator.

LÄS MER om föreställningen Hedda Gabler här.