Återbruk – en utmanande bästa vän

Artikel

Den psykologiska thrillern Innan jag öppnar mina ögon är Spiras första återbruksproduktion. Scenograf Axel Ragnerstam tog sin an utmaningen, lärde sig en hel del på vägen och menar att det är på tiden att tänka mer återbruk än nytillverkning i första hand.

Innan jag öppnar mina ögon är en nyskriven pjäs av dramatikern Emma Broström. Den vänder sig i första hand till barn i årskurs 5-7 och kommer att turnera till skolor runtom i länet. I den här åldern är ofta miljöengagemanget stort och redan tidigt väcktes idén att föreställningen skulle bli en återbruksproduktion – för att göra ett så litet klimatavtryck som möjligt.

– Jag har jobbat med miljöprojekt tidigare, men det har varit ganska diffust. Återbruksprojekt är mycket mer konkret och tydligt. Det skapar ett spel mellan en begränsning och en riktning. Ibland är det ens bästa vän och ibland är det en stor utmaning när man får vrida och vända på varenda grej. Varje dag funderar jag på smidigare lösningar, som inte påverkar miljön och som samtidigt tar historien framåt, säger Axel Ragnerstam.

Axel berättar att han har haft mycket mer kontakt med människor såväl inom huset som utanför den här gången, fokus på samarbete har varit större än i en ”vanlig” produktion. 

– Nu är det inte bara att klicka hem det vi behöver, säger han. Det tar mer tid att jobba så här och den personliga kontakten blir viktigare. Jag är mycket mer beroende av andras välvilja och entusiasm. Det fina är att folk är väldigt snabba och kreativa när det gäller att hitta det vi söker!

Scenografin är plockad lite här och där efter Axels önskemål. Fonderna har skänkts av GöteborgsOperan, Stockholmsoperan hade lagerrensning och skickade lite grejer, tv-apparaterna kommer från många olika håll; Göteborgs Stadsteater, via Blocket, Facebook och återbrukscentraler. En basketkorg hittade Axel på väg till ett möte och de supertunga omklädningsskåpen baxades upp ur en container utanför Willys hemma i Göteborg.

– Jag såg dem uppifrån en lägenhet och sprang ner och hoppade i och fick på något sätt ur dem. Dagen efter hade de satt lock på containern, skrattar Axel.

Att det är ”redan använda grejer” passar föreställningens estetik, menar Axel Ragnerstam.

– Jag tror dessutom att det kommer göra publiken ännu mer nyfiken och intresserade av resultatet. Jag är det i alla fall!

Dåvarande Unga Spira-chefen Mia Ringblom Hjertners vision var att hela produktionen skulle göras av 100 procent återvunnet och återbrukat material. Inte minsta mutter eller skruv skulle köpas in. Och målet nåddes – nästan, konstaterar Axel.

– Jag tycker att det är viktigt att vara ärlig och transparent i en sådan här process. Vi lyckades inte helt, men vi gjorde precis allt vi kunde. Det här är en start. Vid projektets slut kommer vi att summera och utvärdera och till nästa gång vet vi var de stora utmaningarna ligger och kan bli ännu lite bättre. Det här är bara början på att kunna arbeta mer inom linjen för återbruk. Det är en kreativ utvecklingsresa och en lärandeprocess för oss alla, säger Axel Ragnerstam.

 

Axel Ragnerstam – scenograf

Ålder: 27 år

Bor: I sin båt vid Lilla Bommen i Göteborg. ”Jag ville testa att ha det lite mer minimalistiskt och dessutom är det praktiskt att ha ett hem som kan flyttas”.

FAKTA 

Vad? Tre vänner ger sig ut på äventyr i en okänd verklighet för att leta reda på föräldrar som plötsligt försvunnit. En nyskriven pjäs av dramatiken Emma Broström, känd för att skriva pjäser om en nutid som sätter relationer och lojaliteter på prov. Regi: Marie Parker Shaw.

När? Offentliga föreställningar 20 september klockan 13 och 15. Skolföreställningar (på turné i länet) 6 september – 23 oktober. 

Varför? Om du vill känna hopp och se styrkan i barns vänskap och vikten av medmänsklighet i en ibland tuff verklighet.

  • Uppdaterad2020-08-11 13:02
  • Ansvarig

Relaterade artiklar

Musikal
Artikel

Alma vill att den unga publiken ska känna igen sig

25-åriga skådespelaren och musikalartisten Alma Bengtsson är ett av flera nya ansikten i Spira i höst. Hon gör en av rol...