En föreläsning om en inkluderande teaterlinje

Övrigt Spelperiod: 16 jun - 16 jun

Föreläsning: Teaterfolk på Värnamo Folkhögskola

Teaterfolk på Värnamo Folkhögskola grundades 2019 och är en teaterlinje som vänder sig till personer med intellektuell funktionsvariation. Hör Marie Albertsson och Matilda Hawerman i en föreläsning om Teaterfolk och sitt arbete.

Teaterfolk på Värnamo Folkhögskola är en kurs som vänder sig till personer med intellektuell funktionsvariation. I den här föreläsningen berättar Marie Albertsson och Matilda Hawerman från Teaterfolk om hur kursen startade och hur de arbetar.

Under föreläsningen visas också filmklipp från föreställningen Ofelia och Hamlet – ur led är tiden, en samproduktion med Smålands musik och teater 2020 - 2021.

Syftet med Teaterfolk är att studenterna under sina två eller tre år ska utvecklas socialt och självständigt. Under utbildningen får de möjlighet att jobba med övningar i t.ex. röst, rörelse, drama och improvisation, medverka i olika teaterföreställningar och besöka professionella teatrar.

Medverkande

Marie Albertsson, teaterlärare och grundare av Teaterfolk