Svängig stråkmusik med Spirakvartetten

Musik Spelperiod: 06 sep - 13 sep
Ingår i: Musikcaféserien

Från Bach till Bee Gees

En stråkkvartetts bästa hits! Verk av Strauss, Ravel och Dvořák möter populärkulturella hits i en häftig konsert med Spiras egen stråkkvartett. Spirakvartetten räds inte att mixa stilar och epoker och bjuder i denna konsert på en del ur sitt hyllade framträdande från det kungliga jubileumsfirandet i Spira 2023.

Spirakvartetten har gjort sig kända för att mixa klassisk musik och pop, och förvandla samtida hits till just stråkmusik. Ett musikfenomen som ligger helt rätt i tiden och som till och med letat sig in i de populäraste Netflix-serierna och på sociala medier.
Ensemblen består av fyra musiker från Jönköpings Sinfonietta och bildades 2021. Sedan dess har de bjudit på oförglömliga tolkningar av allt från klassiker signerade Bach till hitlåtar av Marie Fredriksson. Spirakvartetten medverkade dessutom i Marie Carrascos föreställning Prometheus tillsammans med Dans Spira Extended hösten 2022.

En kortare version av konserten spelas i lunchkonserten 5 september på Kulturhuset Spira.

• Diana Lewtak-Isaksson, violin 1
  • YUKI TASHIRO, violin 2