Freja Musikteater

Freja Musikteater är en ensemble bestående av amatörskådespelare med diagnoser inom autismspektrat. Hösten 2020 firade gruppen 15 år av föreställningar och hela verksamheten visades upp i en retrospektiv utställning i Spiras foajé. I juni 2023 arrangerades den första Freja Funk Festival, en tillgänglig scenkonstfestival för alla.

Verksamheten Freja Musikteater har funnits sedan 2005. Allt började med egna livsberättelser och att hitta ett lämpligt arbetssätt. Målet var förhöjd livskvalitet. Det har vi lyckats med och mer därtill. I dag producerar Freja originella föreställningar - ofta baserade på ensemblens egna liv och erfarenheter. Freja arbetar med olika uttrycksmedel i sina gestaltningar där både röst och kropp får komma till tals. Resultatet är massor av talang som blommar ut i en på rätt sätt tillåtande atmosfär.

Ensemble

Anna Lilja, Sanna-Maria Bolin, William Vårbrant, Anton Fernström, Beata Lord, Lars Damberg, Fredrik Hardeström, Klara Tovhult och Simon Andersson, Pauline Wågström och Thea Stein.

Konstnärlig ledare

Sanna Holmgren Jonsson