Spring is here

Musik Spelperiod: 26 maj - 26 maj

Peter Asplund & Jönköpings Sinfonietta

Trumpetaren och sångaren Peter Asplund djupdyker i The Great American Songbook med hyllade Ellen Andersson, en av Sveriges mest framstående jazzsångerskor, och Jönköpings Sinfonietta.

Efter två framgångsrika samarbeten med orkestrar i Asplund meets Bernstein och Somehow life got in the way - som båda erhöll Orkesterjournalens Gyllene Skiva - kommer det tredje samarbetet Spring is here.

Nyskrivna arrangemang på musik av Jerome Kern, Irving Berlin, Richard Rodgers, George Gershwin, Harold Arlen, Cole Porter med flera presenteras tillsammans med pianisten Lars Jansson, basisten Hans Andersson och trumslagaren Johan Löfcrantz Ramsay. Dirigent och arrangör är Mats Hålling.

Hyllade Ellen Andersson

Speciell gäst är prisade och hyllade sångerskan Ellen Andersson. Hon har på mycket kort tid etablerat sig som en av de mest framstående jazzsångerskorna i Sverige. Debutalbumet I’ll Be Seeing You (2016) hyllades av recensenterna och belönades i april 2017 med Orkesterjournalens pris ”Gyllene Skivan” för årets bästa, svenska jazzutgivning. Med en stor kärlek till den amerikanska standardrepertoaren rör sig Ellen Andersson sömlöst mellan intimt och storslaget, allvarligt och lekfullt, skrivet och improviserat, med ett stort mått musikalisk integritet.

Amerikansk skatt

Låtskatten ”The Great American songbook” skrevs och utvecklades under den första delen av 1900-talet, för Broadwaymusikaler, Hollywoodfilmer och som populärmusik för radio och scen. Den växte fram ur den smältdegel av kulturer som sammanstrålade på den nordamerikanska kontinenten. Engelska folksånger, Wiensk operett, Afrikanska rytmer, Blues, Irländska och judiska melodier samt Ragtime var de olika influenser och beståndsdelar som kom att forma den amerikanska populärsången.

Hand i hand med denna utveckling kom även jazzen, där jazzmusiker - förutom att de skrivit egen musik - alltid improviserat över och använt sig av The Great American songbook som repertoargrund. Det är med andra ord inte konstigt att några av landets ledande jazzmusiker står på scenen i detta program.

Speltid 115 minuter inklusive paus

Dirigent: Mats Hålling
Sång och trumpet: Peter Asplund
Sång: Ellen Andersson
Piano: Lars Jansson
Bas: Hans Andersson
Trummor: Johan Löfcrantz Ramsay

Ensemble

Jönköpings Sinfonietta

En småländsk orkester i världsklass.