Teater Spelperiod: 05 mar - 10 apr 2022

Cyrano de Bergerac

Vårens gripande klassiker utspelar sig i ett känslostyrt Paris. Det är 1600-tal och hattarna lite coolare men kärleken fortfarande lika ologisk. Och för poeten Cyrano – lika oåtkomlig som alltid…

I ett förhållande? It´s complicated. Då som nu. I den här måste-klassikern ser vi en av historiens mest passionerade romanser ta form framför våra ögon. Bara att den sker mellan fel personer. Häng med 400 år tillbaka i tiden och återupplev de där allra starkaste känslorna. De som håller för evigt. Eller – aldrig får levas ut. Allt i ett stycke poetiskt, pulserande (och totalt relaterbart) kostymdrama när det är som bäst. Laddat med smärta och glädje. Uppdaterat för våra dagar av Ronny Danielsson.

Handling

I Cyrano de Bergerac möter vi Cyrano, en poet som lider av komplex för sitt utseende. Trots sin förmåga att dikta vågar han inte uttrycka sina känslor för Roxane, kvinnan han älskar, på grund av sin dåliga självkänsla. Istället ger han henne sina ord och ömhet genom vännen Christian, när han låter honom framföra de dikter han skrivit till henne. Något som gör Roxane förälskad i fel person. Eller, hur vet man att det är rätt? Inte förrän i sista scenen får dramat sin upplösning – ”och om publiken inte gråter då, har vi misslyckats”, menar regissören.

”Själv kan jag mycket väl leva mig in i Cyranos situation. Han var en otrolig människa, poet och fantastisk duellant, men han hade en stor näsa som gjorde att han tappade helt självförtroendet. För min del handlade det som ung om att jag var överviktig. Det gjorde att jag trodde att ingen ville ha mig. Trots att mina förutsättningar senare ändrades följde känslan med och den erfarenheten kommer jag att ta med mig in i projektet. Hur vi alla kämpar för kärlek och känner våra tillkortakommanden. 

Ronny Danielsson, regi & bearbetning

 

Länk till youtube(Extern länk)

 

Älskad klassiker

Det komiska sorgespelet Cyrano de Bergerac skrevs av franske författaren och akademiledamoten Edmond Rostand 1897. Urpremiären möttes av jubel och uppsättningen spelades 700 föreställningar i sträck. Den har sedan dess uppnått klassikerstatus och bearbetats ett flertal gånger, inte minst för vita duken. Nämnas kan amerikanska pastischen Roxane (med Steve Martin) från 1987 och den prisade franska dramakomedin Cyrano de Bergerac (med Gerard Depardieu) från 1990.

Filmisk upplevelse

På Spira har speltiden från 1800-talets original halverats till två fullspäckade timmar plus paus. Samtidigt som den rika teaterupplevelsen bevarats har den passionerade essensen fått tydligare fokus. Scenografins mångskiftande rum finns alla kvar, med en massiv stålvägg som bärande konstruktion. Och den fantasieggande kostymen placerar dramat mitt i 1600-talets Paris på ett kick. Tillsammans med den visuella upplevelsen gör mängder av musik och repliker på vers Cyrano de Bergerac till en föreställning av filmisk karaktär.

Modig uppsättning

En föreställning som från början var fem akter och i sin helhet fyra timmar lång, med en väldigt tydlig huvudroll och 40 mindre roller, den ger man sig inte i kast med utan visst mod. Och många är de stora teaterhus som tvekat – inte minst i avsaknad av någon att ta sig an den krävande titelrollen… För Staffan Aspegren var det dock en självklarhet att lägga pjäsen i husets repertoar våren 2022.

”Varför vi ska göra Cyrano? Det är nödvändigt, skulle jag säga. Det är nästan världens bästa pjäs. Så många gånger jag har gråtit till slutscenen. Det är en fantastisk klassiker. Ett teateräventyr för alla. Fest och fyrverkeri men också djupsinne och tragedi. En sådan pjäs måste man ju bara spela på Spira!” 

Staffan Aspegren, konstnärlig chef teater

Spiras stjärna

I Jönköping fanns också en fullfjädrad kandidat redo att axla rollen som den plågade poeten. Med över 30 år på scenen bakom sig lägger nu Spiras egen stjärna Åsa Arhammar hela sitt yrkeskunnande i den prestigefulla uppgiften att gestalta Cyrano. Som Roxane ser vi Hanna Schön (Bitterfittan, Hamlet, Fröken Julie, m.fl.) medan den stilige Christian görs av Kalle Malmberg (Camera, Den sista elden, She loves me, m.fl.).

Ensemblebild Cyrano de Bergerac

I rollerna

CYRANO Åsa Arhammar, ROXANE Hanna Schön, CHRISTIAN Kalle Malmberg, GREVE DE GUICHE Petter Andersson, DUENNAN/MODER M Anna Söderling, LE BRET Slaven Spanovic, RAGUNEAU Mats Qviström. 

Vulkanteatern

Produktionen görs i samarbete med amatörteaterföreningen Vulkanteatern, vars medlemmar också medverkar i flera roller. De medverkande är: Karin Sannerud, Marika Svensson, Sandra Skavén, Samuel Ånfors, Camilo Salvo Vasquez, Martin Jalakas, Emil Qvarnström och Filip Egelrud.

Konstnärligt team

ÖVERSÄTTNING Göran O Eriksson 
BEARBETNING & REGI Ronny Danielsson
KOREOGRAFI & MUSIKURVAL Roger Lybeck
SCENOGRAFI & LJUS Lars Östbergh
KOSTYM Annsofi Nyberg 
MASKDESIGN Robin Karlsson 
BITRÄDANDE REGISSÖR Alexsander Brandt

Föreställningen är 145 min inkl 25 min paus.

Missa inte:

  • Se Cyrano i Studio Spira  

I scensamtalet Studio Spira: Möt Åsa Aarhammar 23 februari berättade Åsa om huvudrollen och om sitt liv på scenen. Se det i efterhand här.

  • Öppen repetition

Få en försmak av vårens storsatsning. Hör regissören presentera sin vision, möt några av skådespelarna och kostymdesignern. Teatersalongen, 2 mars 16.00. Fri entré - boka plats här. 

Baserat på en verklig person

Dramats huvudperson Henry-Savinien Cyrano har funnits på riktigt. Han föddes 1619 i Paris och växte upp på gården Bergerac. Han stred i 30-åriga kriget, verkade sedan som poet, musiker, satiriker och dramatiker och dog 1655 i ett bråk. Han var samtida med Molière och inspiratör till Voltaire och Jonathan Swift. Som författare även känd som föregångare inom genren som skulle komma att kallas science fiction, genom sina böcker Resa till månen och Resa till solen. Välkänd under sin samtid men för eftervärlden kanske mest ihågkommen för sin oproportionerligt stora näsa och kärlekssorgen den ska ha orsakat.

Regisserade invigningsfesten

Ronny Danielsson är en Malmöbaserad regissör med uppdrag för Sveriges alla stora scener på sitt cv. Han har varit med och satt upp musikaler som Funny GirlBilly ElliotWest Side StoryHair och klassisk talteater som Bernardas husTartuffe, m.fl. Han har även gjort Cyrano de Bergerac i en uppsättning på Dramaten, då med Krister Henriksson i huvudrollen (1999). För Smålands Musik & Teater har Ronny Danielsson tidigare regisserat En midsommarnattsdröm (2012) och 11 november 2011 var det Ronny som regisserade den festliga invigningen av det då nybyggda Kulturhuset Spira. Nu återvänder han alltså lagom till tioårsjubileet.

 

Recensioner

Vad säger pressen?

DN: "Unik Cyrano de Bergerac blir ideologisk ögonöppnare"

Publicerad 06 mars 2022 13:56 Uppdaterad 06 mars 2022 13:56

När Smålands Musik och Teater Spira sätter upp ”Cyrano de Bergerac” är det i destillerad form – en kvick, ironisk och känslosam diamant. Främst imponerar Åsa Arhammar i titelrollen, skriver DN:s Ingegärd Waaranperä.

"en kvick, ironisk och äkta känslosam diamant – tunga tyger i mustiga färger i vackra stilfulla kläder av Annsofi Nyberg. Gnistrande kristallkronor, kanonmuller, svärdskrammel och högtidligt sakral musik, varvat med bullriga, dansanta upptåg – en värld i världen..."

"imponerande och berörande"

"... den helt unika insats som Åsa Arhammar gör som Cyrano. En roll hon tolkar med en sensibilitet och styrka och ur en källa av (”manlig”) pondus som är omtumlande."

"...fascinerande och nästan magiskt."

LÄS HELA RECENSIONEN AV INGEGÄRD WAARANPERÄ: DN Kultur (Extern länk)

JP: Cyrano de Bergerac är en riktig teaterfest

Publicerad 06 mars 2022 18:16 Uppdaterad 06 mars 2022 18:16

”Cyrano de Bergerac” i Spira är en riktig teaterfest – visuellt överdådig och i stort sett helt utan döda punkter. Åsa Arhammar har aldrig varit bättre; hon är helt och hållet storartad i titelrollen.

"...mycket teatergodis att njuta av här. För att börja med det visuella så är Annsofi Nybergs kostymer rätt och slätt ljuvliga."

"...händer hela tiden massor på scenen."

"...Åsa Arhammars show... /.../... en skådespelarinsats som bara kan beskrivas som en triumf från början till slut." 

LÄS HELA RECENSIONEN AV RIKARD FLYCKT JP.SE(Extern länk)

Sveriges Radio: Fullträff för Smålands Musik & Teater

Publicerad 07 mars 2022 08:48 Uppdaterad 07 mars 2022 08:48

"Inget mindre än en konstnärlig triumf för Åsa Arhammar.. /.../... Så nära en fullträff man kan komma för Smålands Musik & Teater.

"komedi ....men även djup svärta"

"modern - fast rotad i 1600-talet. Kostymerna är fantastiska"

"En fest för både öga och öra." 

"Längesen jag blev så berörd på teatern faktiskt!"

HÖR HELA RECENSIONEN MED ULLA STRÄNGBERG: P4 JÖNKÖPING(Extern länk)

Relaterade artiklar

Teater
Artikel

Vännerna förenas i kärleken till berättandet

Berättandets kraft har alltid varit centralt för Hanna Schön och Gabriella Fäldt – men på helt olika sätt. I samarbetet...

Teater
Artikel

Klassiker med klös i

Katt på hett plåttak räknas som en av de stora amerikanska klassikerna. Intriger, familjehemligheter och känslostormar ä...

Teater
Artikel

ING-MARIE CARLSSON OM ROLLEN SOM ROSA TANT

Hon har gjort nästan allt man kan göra som skådespelare. Men aldrig en monolog – förrän nu. I vår ger sig Ing-Marie Carl...

Musik
Artikel

Scenkonstsäsongen 24-25 är här!

Malena Ernman gör dubbla konserter med Jönköpings Sinfonietta, Samuel Fröler spelar änkeman i ett klassiskt småländskt k...

Musikal
Artikel

Smuts och trip-hoppiga beats tonsätter ny musikal

En av höstens stora satsningar på Kulturhuset Spia heter Alla Skriker, Ingen Hör, en musikal om en mer eller mindre dysf...