”Häftigt och jätteläskigt”

Artikel

Sveriges meste tenor behöver ingen närmare presentation. Med succéer på såväl operascenerna som i tv-rutan har Rickard Söderberg gjort operan fräsch och folklig. Nu återvänder han till Kulturhuset Spira som Artist in residence 2023/2024 och författar dessutom texten till säsongens specialskrivna musikverk.

TEXT Matilda Fagö FOTO Karl Nordlund

Säg opera och många tänker på Rickard Söderberg. Men att han skulle bli en frontfigur för konstformen var inte helt självklart.

 – Att hålla på med musik är ju ett jättekonstigt jobb och inget jag gick omkring och drömde om som barn. Jag vet fortfarande inte vad jag ska bli när jag blir stor, men jag insåg att musik var något som jag tyckte om så jag utbildade mig till pianist.

Ja, Rickard är faktiskt pianist i grunden, vilket publiken får uppleva i säsongens första Söndagssymfonikonsert. Samtidigt drömde han om mer – att förmedla texter och hitta ett sammanhang. Han fann operan och fastnade för det magnifika och storslagna, den vibrerande stämningen. Alcina och L’Orfeo på Drottningholms slottsteater blev Rickards genombrott och via otaliga framträdanden på scen och i tv blev han tenoren på allas läppar: nytänkande, orädd och färgstark. Med sitt orubbliga patos har han blivit en stark röst i bland annat HBTQ-frågor och hans vardag följs av över 116 000 personer via Instagramkontot @gaytenor.

En lyx att få återvända till spira

Rickard har uppträtt i länet många gånger och känner sig mer än hemma på Konsertsalens scen. Nu återvänder han till Spira som Artist in residence, vilket innebär att han är solist i fyra konserter och även skriver texterna till ett specialbeställt verk för Jönköpings Sinfonietta. Det råder ingen tvekan om att han ser fram emot uppdraget. – Jag får göra en massa saker som jag kanske inte gör i vanliga fall, men som jag har längtat efter. Det är oerhört häftigt – och jätteläskigt! Alla som bor i regionen ska vara så stolta och glada över Spira. Att få vara med och sprida min konstform här känns lyxigt.

Det blir också första gången som Rickard arbetar med Jonas Valfridsson, säsongens Composer in residence. Tillsammans har de redan kommit en bit på vägen med den sångcykel som framförs i sin helhet i maj 2024.

Hämtar inspiration från det fornnordiska året

 – När jag och Jonas pratade om hur vi skulle göra de här fyra konserterna utspridda över säsongen ville jag fånga året till att börja med. Men året påverkar oss inte lika mycket idag som det gjorde förr. Jag har låtit de olika delarna inspireras av det gamla fornnordiska sättet att se på året.

Så föddes idén till verket Árit (fornnordiska för Året), inspirerat av människans villkor i naturen. Helt utlämnad till årstiderna och nyckfulla asagudar. Varje del skildrar en årstid och dess roll i årets cirkulära förlopp liksom Rickards syn på slut, början och allt däremellan. Men någon slags vikingasaga eller fornnordisk tidskapsel är det inte. Hans tankar om sambanden mellan människan, året och naturen är egentligen tidlösa. Exempelvis har hösten alltid representerat ett slags omstart.

 – Det vissa upplever som ett slut är egentligen bara en förutsättning för att vi ska kunna börja om. Man behöver låta vissa delar av sig själv försvinna, så att andra delar kan komma fram.

Lustfylld säsong

Som Artist in residence har Rickard en tydlig vision för den symfoniska säsongen.

 – Det ska vara lustfyllt och lätt att ta till sig. Alla som kommer ska få möjlighet att njuta och upptäcka nya saker, hos sig själva och i musiken.

Spiras TeatermaskUPPTÄCK OPERA MED RICKARD

"Du måste inte ha en massa förkunskaper eller förstå exakt vad det handlar om. Strunt i
det! Leta reda på ett operastycke och bara lyssna. När du hör något som låter bra och
roligt, som berör, så tar du reda på vem kompositören är och lyssnar på fler verk. Ingen opera passar alla, men jag vågar lova att det finns en opera för alla tider på dygnet, och för alla tillfällen i livet."

  • Uppdaterad2023-05-25 09:04
  • Ansvarig