Mia Ringblom Hjertner

Regissören: Därför borde alla barn se ”Olga kastar lasso”

Artikel

Mia Ringblom Hjertner är regissör för den vilda västerndoftande familjeföreställningen ”Olga kastar lasso”, som efter två års arbete nu har urpremiär i Spira. Medan ensemblen fortsatte sin sista, febriga lassoträning halade vi in Mia för ett snack om stolthet, karaktärerna och samarbetet med författaren Helena Willis.

 Äntligen premiärvecka! Hur ser det ut?

–  Det ser bra ut! Peppar, peppar. Så får man nästan inte säga i teatersammanhang. Men jag känner mig glad. Just nu slipar vi på detaljer. I går lade vi in repliken ”aaaghhh!” till exempel, säger Mia Ringblom Hjertner och skrattar.

Samtidigt kan det kännas lite vemodigt, menar hon. Sedan hon fick idén till föreställningen har tusentals val gjorts och nu är pjäsen nästan helt färdig och redo att flyga själv.

Den baseras på boken ”Olga kastar lasso” av Helena Willis, som illustrerat bland annat LasseMaja-böckerna. Boken om Olga var den första som Helena både skrev och illustrerade själv.

– Jag jobbade med Helena och gjorde ”LasseMajas detektivbyrå” på GöteborgsOperan för fyra år sedan och vi trivdes väldigt bra ihop. Då hade vi den här boken hemma sedan min dotters ”jag ska bli doktor/mamma/cowboy”-period, säger Mia Ringblom Hjertner och ler.

Besvärlig karaktär

Förutom regissör är hon också konstnärlig chef för Unga Spira. Efter ”Katitzi” 2016 och ungdomsföreställningen ”De Fantastiska” i fjol ville Mia göra något större även för de yngre barnen i Spira.

– Jag längtade efter något som inte var överpedagogiskt. Något frigörande, knäppt, härligt och roligt. Men ändå som den här personen Olga är - ganska besvärlig, säger Mia.

Hennes stående ambition är att barnen i publiken ska kunna spegla sig i det som framförs. Mia vill att de ska kunna gå från teatern stärkta i sin självkänsla. I sin tro på att: ”det jag känner är ok”. Olga är ett fynd så sett.

Både Pippi och Karlsson

Efter nio säsonger på Astrid Lindgrens Värld, de sista fyra som konstnärlig ledare, konstaterar hon att såväl Pippi Långstrump som Karlsson på taket ryms i huvudpersonen. Och en av anledningarna till att det kändes rätt att sätta upp pjäsen nu, var att här i Spira fanns en självklar Olga – i Hanna Schön, som Mia hade träffat i rollen som Pippi - på ALV!

Dessutom fanns här en klockren häst i Kalle Malmberg.

– Jag minns att jag sa till teaterchefen att om de inte kan just nu så väntar vi. Och nu kan jag inte tänka mig några bättre i de rollerna.

”Väldigt bestämd”

Författaren Helena Willis har, precis som när de möttes på GöteborgsOperan, gjort kostymdesignen och följt med tätt i repetitionsarbetet.

Vad har det betytt för dig?

– Jättemycket. Helena är otroligt generös med sin berättelse. Väldigt ömsint och vänlig i sin person. Med humor. Och hon låter oss vrida och vända på den här historien. Samtidigt som hon kan vara väldigt bestämd: ”inget lila i ljussättningen för jag använder aldrig lila”.

Nationellt kapital

Dramaturgen Patrik Franke har skrivit manuset fritt efter Helenas bok. Repliker som lagts till och dragits ifrån, såväl som detaljer som hur hon tecknat karaktärernas kroppsspråk, har ensemblen kunnat diskutera med Helena på plats. En ynnest, menar Mia.

Hur stolt är du över att det ni gör är en urpremiär?

– Väldigt stolt. Jag vill ju väldigt gärna att vi ska göra nyskrivet. Det intresserar mig. Mitt främsta fokus är barnen, att de ska komma hit och ha det bra. Men jag vill också ge möjligheten till unga personer, som Alice och Molly, att skapa.

Systrarna Alice och Molly Andersson har skrivit och framför musiken i pjäsen live på scenen, som karaktärer i handlingen.

 – Som institution är vi kulturbärare, som jag ser det. Vi kan inte bara bevara utan måste utveckla oss. Då ska vi även göra det med saker för barn. Allt nyskrivet blir ett kapital - inte bara för oss utan hela Sverige.

Gratis skolföreställningar

”All pedagogisk konst är dålig. All god konst är pedagogik”, sa en gång författaren Lennart Hellsing. Nu är alla elever i årskurs två i Jönköpings län bjudna till Spira för att ta del av Olga och Stefan gratis, tack vare Barnkulturpengen.

Om du är lärare – varför ska du ta med dina elever hit?

– Som bildlärare: Titta på hur vi överfört Helenas bok till 3D, på riktigt. Musiklärare: Hur använder vi musik i föreställningen? Elever: Ta en bok och gör en föreställning av den själv! Det behöver inte vara svårt. Det handlar om att gå in och fundera på vem är det här, vad tycker hon om och inte, vad har hon för relationer…

De som kommer får också ett skolbrev från regissören kring pjäsens teman: Har du ställt upp i en tävling någon gång? Hur kändes det när du vann/förlorade? Det finns massor att prata om i klasserna, tycker Mia Ringblom Hjertner.

– Kan man vara kompis med någon som ser helt annorlunda ut? Hur är det att säga förlåt?

Skolföreställningar premiär den 7 september, bokas via skola@smot.se

Offentliga föreställningar ges den 7 och 21 oktober. Biljetter bokas här.

 

  • Uppdaterad2018-09-05 15:53
  • Ansvarig

Relaterade artiklar

Teater
Artikel

Vännerna förenas i kärleken till berättandet

Berättandets kraft har alltid varit centralt för Hanna Schön och Gabriella Fäldt – men på helt olika sätt. I samarbetet...

Musikal
Artikel

Alma vill att den unga publiken ska känna igen sig

25-åriga skådespelaren och musikalartisten Alma Bengtsson är ett av flera nya ansikten i Spira i höst. Hon gör en av rol...