Rå blues med soulens värme

Musik Spelperiod: 19 apr - 19 apr

T-Bear and The Dukes

Torbjörn Solberg alias T-Bear är en rutinerad bluesräv från Värmland. Han har spelat blues sedan 80-talet och har ett intensivt utspel - både i sin sång och i sitt gitarrspel. Sången är direkt och en aning rå, som sig bör när det är blues, men den har också soulens värme.

Som gitarrist är T-Bear ekvilibrist, och är väl medveten om det. Han älskar publikkontakt men inte genom verbala utspel utan genom utflykter i publiken som han utmanar, kivas med och smeker med sina solon.

Bakom honom finns en stadig puls med Fredrik Kaudern på bas, Henrik Berg på trummor och Emil Wachenfeld på keyboard, som när han inte öser på i ett solo, lägger ömsom råa och ömsom smäktande ljudslingor bakom sång och gitarrsolon.

Dessa hertigar hyllar varmt sina kungar – Albert, Freddie och BB King.

Medverkande

Torbjörn Solberg, gitarr och vokal